Brytyjska lista przebojówIndeks wykonawcówBibliografiaO autorzeCredits   
    
 
Brytyjska Lista Przebojów Więcej o poczatkach list przebojow

Poszukiwany wykonawca: Frankie Goes To Hollywood


 Data notowania: 1984-01-28  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Relax''(ZTT) ZTAS 1

 

   'M. W.' chart: 26 XI '83-20 X '84, 16 II-2 III '85 (52 w.), (ZTT FGTH 1CD) 2 X-13 XI '93 (7 w.), no. 1 28 I-25 II '84 (5. w.); utwór roku '84, no. 1 listy brytyjskiej wszech czasów, UK Golden Disc; „Billb.” chart: 10 m.;


no. 155 wśród wykonawców na liście brytyjskiej



   [Peter Gill, Holly Johnson, Mark O'Toole] Relax to największy przebój w całej historii brytyjskiej listy przebojów (przynajmniej w XX wieku)!! Pierwsze prezentacje tego utworu nie przyniosły szczególnego zainteresowania. Dopiero zaprezentowanie piosenki w programie radiowym znanego prezentera Kida Jensena zwróciła uwagę Trevora Horna, muzyka Yes i the Buggles, a wtedy cenionego producenta; od razu zaproponował wydanie jej na SP. Ostateczna wersja powstała po wielogoodzinnych sesjach, których koszt przekroczył 70 tys. £. Płyta ukazała się z rysunkiem Yvonne Gillbert, współpracownicy erotycznego pisma „Men Only”. Niezwykła była jej aranżacja i realizacja: partię wokalną rozpisano na wiele głosów, wzmocniono funkowy puls basów i perkusji oraz wyeksponowano instrumenty klawiszowe i dołączono supernowoczesne efekty studyjne. Piosenkę promował świetny teledysk podkreślający perwersyjną atmosferę tekstu, a zwłaszcza jego homoseksualny wydźwięk, co zresztą spowodowało zakaz emisji Relax przez Radio One BBC. Od wydania tego SP płyty Frankie Goes To Hollywood wspaniale się sprzedawały i były regularnie remixowane. Źródeł muzyki kwintetu można doszukiwać się w nurcie mersey sound lat 60. Jego frontmanem był Holly Johnson (ur. 19 II '60 w Chartumie), który w niedługim czasie rozpoczął całkiem przyzwoitą, zwłaszcza pod względem komercyjnym, karierę solową. Piosenka Relax, oparta na tanecznych rytmach, pełna była rockowej zadziorności. Relax sprzedano w nakładzie 1 mln 910 tys. egzemplarzy.


  


 Data notowania: 1984-02-04  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Relax''(ZTT) ZTAS 1

   Wiceliderką jest Cyndi Lauper w bardzo słabej piosence Girls Just Want to Fun. Drugi tydzień na 4. miejscu znajduje się piosenka Joego Fagina That's Living Alright. To główny temat muzyczny bardzo popularnego na Wyspach telewizyjnego komedio-dramatu Auf Wiedersehen Pet z Jimmym Nailem, wkrótce gwiazdą piosenki angielskiej (będzie prowadził na liście w '92), w roli głównej. Z That's Living Alright zdarzyła się chyba niespotykana dotąd na liście sytuacja: stroną 'A' był utwór Breakin' away, lecz mimo wysokiej sprzedaży SP nie był on notowany w zestawieniu; zdecydowano się więc na oficjalną stronę 'B'!
W ankiecie tygodnika 'NME' za najlepszy zespół ubiegłego sezonu uznano New Order, jego SP Blue Monday za najlepsze nagranie, a the Smiths za najlepszy nowy zespół. W styczniu the Smiths wprowadzili aż trzy utwory na listę 'Nagrań niezależnych', w tym wysoko notowany przez 'M. W.' This Charming Man.


  


 Data notowania: 1984-02-11  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Relax''(ZTT) ZTAS 1

   Przez pierwsze sześć tygodni tego roku w każdym notowaniu 2. pozycję zajmował inny utwór: My Oh My - Slade (7 I), What Is Love – Howard Jones (14 I), RelaxFrankie Goes To Hollywood (21 I), Pipes of PeacePaul McCartney (28 I), Girls Just Want to Have Fun – Cyndi Lauper (4 II) i Radio Ga GaQueen (11 II).Po ponad 20 latach na liście pojawia się orkiestra Henry'ego Manciniego w temacie z telewizyjnego serialu The Thorn Birds (Main Theme from The Thorn Birds”). Love Theme from „The Thorn Birds” od kilku tygodni jest już na liście, ale w gitarowej wersji hiszpańskiego instrumentalisty Juana Martina.


  


 Data notowania: 1984-02-18  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Relax''(ZTT) ZTAS 1

   Na 3. miejscu znaleźli sie the Thompson Twins w Doctor Doctor; to zapowiedź dobrego roku tego syntezatorowo-rockowego tria. Do Top 20 (na 15. miejsce) wchodzi debiutant – Rockwell (właśc. Kennedy Gordy), z piosenką Somebody's Watching Me. To syn założyciela wytwórni Motown – Berry'ego Gordy'ego, nie mający zresztą żadnych innych sukcesów w UK. Trzeba tu dodać, że drugim wokalistą w tym utworze jest Michael Jackson, czego jednak nie odnotowano na płycie!


  


 Data notowania: 1984-02-25  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Relax''(ZTT) ZTAS 1

   Rozpoczęła się Olimpiada w Sarajewie. Do niezapomnianych należał występ pary łyżwiarskiej Jane Torvill i Christophera Deana, którzy zachwycili sędziów swoją interpretacją Bolera Maurice'a Ravela. W tańcach na lodzie zdobyli oni komplet punktów! Na listę brytyjską wchodzi EP-ka, sygnowana Richard Hartley / Michael Reed Orchestra, The Music of Torvill & Dean, na której znalazły się: Bolero jako utwór główny, Capricio Espagnole Opus 34 (Nos. 4 & 5) by Richard Hartley, Barnum on Ice oraz Discoskate by the Michael Reed Orchestra.
W Liverpoolu otwarty zostaje the Beatles Exhibition Centre. Jednocześnie Yoko Ono przekazuje czek na 250 tys. na dom dla ludzi w podeszłym wieku – „Liverpool's Strawberry Fields”.


  


 Data notowania: 1984-06-16  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Two Tribes''(ZTT) ZTAS 3

 

   'M. W.' chart: 16 VI-27 X '84, 10 XI '84 (21 w.), no. 1 16 VI-11 VIII '84 (9 w.), no. 74 listy brytyjskiej wszech czasów, UK Golden Disc; 'Billb.' chart: 43. m.;


inne wersje: Frankie Goes To Hollywood - remix (16. m. '93), Frankie Goes To Hollywood - remix (17. m. '00);


no. 155 wśród wykonawców na liście brytyjskiej



   [Peter Gill, Holly Johnson, Mark O'Toole] Bezpośrednio na 1. miejsce wskakuje drugi SP Frankie Goes To Hollywood - Two Tribes. Ten intrygujący, świetnie zrealizowany przez Trevora Horna utwór opiera się na pulsującym, oryginalnym motywie, jest wspaniale, z niemal symfonicznym rozmachem zaaranżowany, z bezbłędnie zademonstrowaną linią wokalną; głównym wokalistą jest jak zwykle Holly Johnson. Sygnowanie Two Tribes nazwą zespołu jest przesadne, gdyż w nagraniu wziął udział jeszcze tylko jeden jego członek – drugi wokalista Paul Rutheford; gitarzystą basowym jest tu Steve Howe z Yes. Treść opowiada o eskalacji zbrojeń jądrowych i przedstawia perspektywę całkowitego unicestwienia Ziemi. Dramaturgię piosenki dodatkowo podnosi odczytany przez aktora Patricka Allena fragment tekstu, w iście orwellowskim stylu, rządowej instrukcji o rozpowszechnianiu informacji wśród obywateli na wypadek wojny jądrowej; fragmenty o tym, jak uchronić się przed opadem radioaktywnym, a innymi słowy – jak pozbyć się psów, dziadków i innych kochających osób, nadawały utworowi przerażającego autentyzmu. Utwór kończyła zwrotka zawierająca zgrabną konkluzję retoryczną: „Czy żyjemy w kraju, w którym nowymi bogami są seks i horror?”. Teledysk Two Tribes przedstawiał w satyrycznej konwencji brutalnych zapasów amerykańskiego prezydenta Ronalda Reagana z przywódcą sowieckim Konstantinem Czernienką; jest wciąż uważany za najlepszy wideoklip tamtych czasów.


  


 Data notowania: 1984-06-23  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Two Tribes''(ZTT) ZTAS 3

   Solowy debiut na liście Allison Moyet z brytyjskiego duetu Yazoo. Jej piosenka nosi tytuł Love Resurrection i jest drugą w Top 10 w historii brytyjskiej listy przebojów ze „zmartwychwstaniem” w tytule. Poprzednia pochodziła z początku 1971, nosiła tytuł The Resurrection Shuffle i wykonywana była przez trio Ashton, Gardner & Dyke.


  


 Data notowania: 1984-06-30  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Two Tribes''(ZTT) ZTAS 3

   Debiut na liście utworu Agadoo brytyjskiego zespołu the Black Lace, utworzonego w '79 na potrzeby piosenkarskiego konkursu Eurowizji. W 1983 został reaktywowany jako duet złożony z Colina Routha i Alana Bartona (zm. 25 III '95). Wylansował dwa przeboje, popularne zwłaszcza na wszelkich młodzieżowych spotkaniach: Superman (Gioca Jouer) i właśnie Agadoo. W UK doszedł on do 2. pozycji i utrzymywał się na liście przez 30 tygodni., stając się jednym z najpopularniejszych utworów w historii brytyjskich notowań. Od strony artystycznej nie da się o nim niczego pozytywnego powiedzieć, tak że u bardziej wymagających słuchaczy stał się bezlitosnym obiektem różnorakich drwin. Częstym miejscem działalności duetu były wakacyjne imprezy w dyskotekach hiszpańskich. Agadoo był zresztą coverem utworu hiszpańskiej grupy Saragossa Band.


  


 Data notowania: 1984-07-07  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Two Tribes''(ZTT) ZTAS 3

   Rzecz niespotykana od stycznia 1981: tak jak wtedy przez dwa tygodni dwa pierwsze miejsca zajmował John Lennon (Imagine i Woman), tak w tym i następnym tygodniu zaraz za Two Tribes plasuje się drugi wielki przebój Frankie Goes To Hollywood - Relax. Oba sprzedano oczywiście w ponad milionowych nakładach!


  


 Data notowania: 1984-07-14  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Two Tribes''(ZTT) ZTAS 3

   Londyński aktor, hippis i wokalista neil (właśc. Nigel Planer) wchodzi na listę – i to od razu na 5. miejsce – z piosenką Hole in My Shoe; już za tydzień wejdzie na 2. miejsce i utrzyma je tam przez trzy tygodnie. Również wersja oryginalna tego utworu zespołu Steviego Winwooda – Traffic, 17 lat wcześniej dojdzie do tej samej pozycji.
Album No Parlez, będącego u szczytu sukcesów Paula Younga, osiąga status Złotej Płyty. Na fali powodzenia występuje wraz z Eltonem Johnem i Kool & the Gang przed 72-tysięczną publicznością na stadionie Wembley.


  


 Data notowania: 1984-07-21  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Two Tribes''(ZTT) ZTAS 3

   Drugi tydzień na 11. miejscu znajduje się Sister of Mercy w wykonaniu tria the Thompson Twins. To najwyższa pozycja tego utworu. Dwa tygodnie temu na tym miejscu było Talking Loud & Clear zespołu Orchestral Manoeuvres In the Dark; i to też była najwyższa pozycja tego SP. 23 i 30 VI było podobnie z Thinking of You czterech sióstr tworzących Sister Sledge.


  


 Data notowania: 1984-07-28  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Two Tribes''(ZTT) ZTAS 3

   Utwór White Lines (Don't Don't Do It), wykonywany przez duet raperski Grandmaster Flash & Melle Mel, osiąga najwyższą pozycję na liście – 7.


  


 Data notowania: 1984-08-04  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Two Tribes''(ZTT) ZTAS 3

   Na 22. miejscu cover Abby The Day before You Came brytyjskiego duetu Blancmange. Tak było tydzień temu i tak będzie za tydzień. To najwyższe miejsce tego utworu. Zważywszy, że Abba z tą piosenką jesienią '82 doszła tylko do 32. pozycji, Blancmange stali się jedynymi wykonawcami, którzy na liście brytyjskiej doprowadzili utwór szwedzko-norweskiej grupy wyżej niż pierwowzór.


  


 Data notowania: 1984-08-11  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''Two Tribes''(ZTT) ZTAS 3

   Two Tribes po raz dziewiąty na 1. miejscu. Poprzednio taki wynik uzyskał sześć lat temu duet John TravoltaOlivia Newton-John w przeboju You're the One That I Want.
Bardzo powolny spadek prezentuje Sad Songs (Say So Much) Eltona Johna, jednego z dwóch sporych tegorocznych przebojów artysty. W lipcu spadał wyjątkowo drobnymi kroczkami: 7 VII – 15. miejsce, 14 VII – 23. m., 21 VII – 27. m. i 28 VII – 36. m. Ten tydzień jest pożegnalny dla tego utworu.


  


 Data notowania: 1984-12-08  (Music Week) 
Numer 1: Frankie Goes To Hollywood - ''The Power of Love''(ZTT) ZTAS 5

 

   'M. W.' chart: 1 XII '84-16 II '85, 23 II '85 (12 w.), (ZTT FGTH 3CD) 18 XII '93-29 I '94 (7 w.), no. 1 8 XII '94;


inne wersje: Holly Johnson (56. m. '99), Frankie Goes To Hollywood – remix (6. m. '00);


no. 155 wśród wykonawców na liście brytyjskiej



   [Peter Gill, Holly Johnson, Mark O'Toole] W jakimś sensie historyczne wydarzenie! Grupa Frankie Goes To Hollywood jest drugim po liverpoolskim kwartecie z 1963 Gerry & the Pacemakers wykonawcą, który na 1. miejsce listy brytyjskiej wprowadził wszystkie trzy swoje pierwsze SPs – ten trzeci to właśnie poruszająca ballada The Power of Love. Świetnie zrealizowana przez Trevora Horna, promowana była dość niecodziennym teledyskiem Kevina Godley'a i Lola Creme'a. Lekko sentymentalny obraz ukazywał narodziny Chrystusa i sugerował ewangeliczne przesłanie utworu.