Brytyjska lista przebojówIndeks wykonawcówBibliografiaO autorzeCredits   
    
 
Brytyjska Lista Przebojów Więcej o poczatkach list przebojow

Poszukiwany wykonawca: Everly Brothers (the)


 Data notowania: 1958-07-04  (New Musical Express) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''All I Have to Do Is Dream / Claudette''(London) HLA 8618
oraz Vic Damone - ''On the Street Where You Live''(Philips) PB 819

 

   "NME" chart: 23 V-10 X '58 (21 tyg.), Claudette od 30 V '58, no. 1 4 VII-15 VIII '58 (7 tyg); "Billb." chart: 1. m.;
inne wersje: Bobbie Gentry & Glen Campbell - All I Have to Do Is Dream (3. m. '69), Cliff Richard with Phil Everly - All I Have to Do Is Dream (14. m. '95);
no. 19. wśród wykonawców na liście brytyjskiej



   [Felice & Boudleaux Bryant / Roy Orbison] Pochodzący z Kentucky, the Everly Brothers, to najsłynniejszy duet epoki rock'n'rolla. W tym właśnie roku ogłoszono go najwybitniejszą grupą świata. Podczas tourneé po UK w 1963 'supportowali' ich Rolling Stonesi. Byli pierwszym duetem, który został wprowadzony do 'Rock'n'roll Hall of Fame, a w 2001 - do Country Music Hall of Fame; w 1977 otrzymali nagrodę za całokształt twórczości. All I Have to Do Is Dream, ten wspaniały evergreen, prowadził na amerykańskich listach pop, country i rhythm'n'bluesowej oraz po raz pierwszy na liście "NME". Podobno został napisany przez Boudleauxa Bryanta w ciągu kwadransa; później stał się przebojem kilku innych wykonawców, m. in. duetu Phila Everly'ego (urodzony 19 I 1939) z Cliffem Richardem, wersja ta weszła zresztą w 1994 do Top 20 notowań 'Music Week'. Natomiast Claudette to piosenka, którą Roy Orbison napisał i nagrał dla swej pierwszej żony. Odrzucona przez Presley'a jako mało interesująca, w wersji braci Everly pobiła rekordy popularności i pozwoliła (dzięki tantiemom) wyrównać mocno wówczas nadwyrężony budżet Orbisona. Żaden inny wykonawca nie miał na liście brytyjskiej tylu utworów z imionami kobiet w tytułach, Claudette jest już drugim z kolei po Wake up Little Susie z listopada 1957-stycznia 1958. Potem były jeszcze cztery: Take a Message to Mary (od 22 V 1959 na liście), Poor Jenny (od 29 V 1959), Cathy's Clown (od 14 IV 1960) i Lucille (od 22 IX 1960). W przeciwieństwie do Phila, starszy z braci - Don Everly (urodzony 1 II 1937) nigdy nie rozwinął większej kariery solowej.


  


 Data notowania: 1958-07-11  (New Musical Express) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''All I Have to Do Is Dream / Claudette''(London) HLA 8618

   Na 3. miejsce uplasowali się Plattersi z piosenką z repertuaru instrumentalnej grupy the Three Suns - Twilight Time. Została ona zarejestrowana na proto-clipie, gdy słynny kwartet przebywał w Rzymie. Z tą wersją związana jest dość niezwykła anegdota: główny wokalista Plattersów zaśpiewał niewłaściwą melodię, która tak spodobała się producentowi i menadżerowi Buckowi Ramowi, że postanowił ją pozostawić.
Trwa "festiwal" wielkich debiutów na liście brytyjskiej: swój czteroletni pobyt rozpoczyna Marty Wilde (właśc. Reginald Smith), ojciec popularnej w latach 80. Kim Wilde. Londyńczyk Wilde stał się następnym po Tommym Steele'u idolem brytyjskich nastolatków, niestety, nigdy nie osiągnął szczytu listy w UK. Rozpoczął od 4. miejsca utworem Endless Sleep Jody'ego Reynoldsa, opowiadającym o... odżegnaniu swej ukochanej od samobójstwa.


  


 Data notowania: 1958-07-18  (New Musical Express) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''All I Have to Do Is Dream /Claudette''(London) HLA 8618

   Na liście melduje się najbliższy no. 1: amerykański duet wokalny the Kalin Twins, śpiewający utwór When. Spore wrażenie wywołała zapowiedź mistrza calypso Harry'ego Belafonte wydania płyty z piosenkami bluesowymi, m. in. z repertuaru Ray'a Charlesa.


  


 Data notowania: 1958-07-25  (New Musical Express) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''All I Have to Do Is Dream / Claudette''(London) HLA 8618

   Na liście pojawia się Patricia w wykonaniu starego znajomego sprzed trzech lat Pereza Prado i jego kubańskiej orkiestry. Poprzednio popularyzował - z pełnym sukcesem - mambo, teraz potwierdził swą popularność utworem w rytmie cza-cza. Wersja wokalna Patricia kolegi z wytwórni - Ray'a Petersona zakończyła się fiaskiem.


  


 Data notowania: 1958-08-01  (New Musical Express) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''All I Have to Do Is Dream / Claudette''(London) HLA 8618

   Kolejny, tym razem najznakomitszy tegoroczny amerykański debiutant wita się z listą: Bobby Darin (właśc. Walden Robert Cassotto) rozpoczyna od Splish Splash, utworu napisanego wspólnie z Jeanem Murray'em. Podobnie, jak większość jego przebojów, ta piosenka również łączyła dwa kompletnie różne gatunki: sweet music i rock'n'rolla.
W sierpniu 1958 urodzili się Michael Jackson i Madonna, a George Harrison połączył się z Johnem Lennonem i Paulem McCartney'em w the Quarry Men.


  


 Data notowania: 1958-08-08  (New Musical Express) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''All I Have to Do Is Dream / Claudette''(London) HLA 8618

   Niespodziewana stagnacja na brytyjskiej liście przebojów i to nie tylko na jej samym szczycie. Podwójny SP braci Everly odparł ataki amerykański komików wokalnych z the Four Preps (Big Man), Elvisa Presley'a (Hard Headed Woman) i Deana Martina (Return to Me). Hard Headed Woman pochodził z całkiem niezłego, czwartego filmu Elvisa - King Creole. Śpiewany był z nieodłącznymi Jordanairesami i otrzymał oczywiście status "złotej płyty". Z kolei Return to Me Martina to utwór z repertuaru Carmena Lombardo, który śpiewał go z orkiestrą swego brata - Guy'a, jeszcze w latach 20.


  


 Data notowania: 1958-08-15  (New Musical Express) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''All I Have to Do Is Dream / Claudette''(London) HLA 8618

   Siedemnasty i ostatni tydzień na liście spędza poprzedni, dość niespodziewany no. 1: miła dla ucha wersja Vica Damone'a On the Street Where You Live z My Fair Lady Loewego i Lernera. Natomiast dla słynnego przeboju Fever w wykonaniu Peggy Lee, znanego choćby z wersji Presley'a, jest to pierwszy tydzień pobytu. Za najwspanialszą interpretację uchodzi pierwsza - z 1956 - Little Williego Johna, na listę "Billboardu" Fever powróciła w 1993, a to za sprawą Madonny.


  


 Data notowania: 1960-05-05  (Record Retailer) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''Cathy's Clown''(Warner Bros.) WB 1

 

   "Rec. Ret." chart: 14 IV-11 VIII '60 (18 tyg.), no. 1 5 V-16 VI '60 (7 tyg.); "Billb."chart: 1.m.;
no. 19. wśród wykonawców na liście brytyjskiej

   [Everly Brothers] Cathy's Clown w wykonaniu braci Everly był pierwszym SP wydanym przez wytwórnię Warner Brothers. Nagrania dokonano zresztą w tym samym studiu w Nashville, w którym duet nagrywał dla Cadence i z tymi samymi muzykami sesyjnymi. Piosenka mówi o dziewczynie - gimnazjalnej miłości Dona Everly'ego. Przez krytyków Cathy's Clown uważana jest za najlepszy utwór duetu. W 1990 cover tego utworu Reby McEntire'a został uznany utworem roku w USA w kategorii muzyki country.


  


 Data notowania: 1960-05-12  (Record Retailer) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''Cathy's Clown''(Warner Bros.) WB 1

   Po raz ostatni słychać na liście przebój no. 1 Anthony'ego Newley'a Why, po raz pierwszy słychać na liście przyszły przebój no. 1: Three Steps to Heaven Eddiego Cochrana.


  


 Data notowania: 1960-05-19  (Record Retailer) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''Cathy's Clown''(Warner Bros.) WB 1

   Tuż za Cathy's Clown znalazła się piosenka Someone Else's Baby Adama Faitha. Podobnie, jak wcześniej Cliff Richard (Living Doll, Travellin' Light i właśnie Voice in the Wilderness), był on o włos od wspaniałego hat-tricku - trzech z rzędu prowadzących utworów na liście. Someone Else's Baby napisali Perry Ford (później członek zespołu the Ivy League) i Les Vandyke, autor obu wielkich poprzednich przebojów Faitha. W USA ta piosenka i Poor Me znane były przede wszystkim z wykonania Marty'ego Evansa.


  


 Data notowania: 1960-05-26  (Record Retailer) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''Cathy's Clown''(Warner Bros.) WB 1

   Niecodzienny i egzotyczny gość na liście: pierwszy przedstawiciel Egiptu, Bob Azzam, szef śpiewającej orkiestry, wykonuje znany szlagier Mustapha. Był obecny w zestawieniach "Record Retailer" długo, bo aż 14 tygodni, doszedł zaledwie do 23. pozycji.


  


 Data notowania: 1960-06-02  (Record Retailer) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''Cathy's Clown''(Warner Bros.) WB 1

   Gdy MGM wydało SP Connie Francis Robot Man okazało się, że popyt na tę płytę nie daje szans na większe zyski. Zdecydowano się więc na podwójny SP z druga stroną "A" - Mama, co okazało się doskonałym pomysłem: płyta weszła na listę 19 V, w tym tygodniu doszła do 15. pozycji i od tej chwili szybko pięła się do góry, by za trzy tygodnie dojść do 2. miejsca. Będzie to największy hit wspaniałej Connie od czasu Carolina Moon / Stupid Cupid sprzed dwóch lat. Następne jej utwory nie przebiją już pod względem popularności tego podwójnego SP.
W czerwcu the Silver Beatles (późniejsi Beatlesi) akompaniują mało obiecującemu rockerowi Johnny'emu Gentle podczas tournée po Szkocji, a następnie występują wspólnie z zespołem Gerry & the Pacemakers.


  


 Data notowania: 1960-06-09  (Record Retailer) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''Cathy's Clown''(Warner Bros.) WB 1

   Wsród całkowitych debiutantów na liście brytyjskiej znajdują się Michael Cox (Angela Jones) i Sammy Masters (Rocking Red Wing). Masters z niczego więcej nie był znany oprócz tego, że jego "Czerwone skrzydło" przez wszystkie trzy tygodnie pobytu "kołysało się" wyłącznie na 38. miejscu. Natomiast liverpoolczyk Cox to w UK dość znana postać z różnych programów rozrywkowych pod koniec lat 60. Angela Jones to znana wcześniej piosenka Johna D. Loudermilka, którą dla Coxa doskonale zrealizował Joe Meek. W USA lepiej była znana wersja Johnny'ego Fergusona.
10 VI zespół the Beatles podpisał kontrakt z Bruno Koschmiderem na trzymiesięczne występy w klubach hamburskich. Tydzień później wraz z Petem Bestem na perkusji po raz pierwszy koncertuje poza Liverpoolem: rozpoczęły się bowiem występy w klubie Indra w Hamburgu.


  


 Data notowania: 1960-06-16  (Record Retailer) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''Cathy's Clown''(Warner Bros.) WB 1

   Na 39. miejscu słychać Lonniego Donegana i jego żartobliwy no. 1 z początku wiosny 1960 My Old Man's a Dustman, niestety piosenkę o śmieciarzu słychać już po raz ostatni. Na szczęście sam Mistrz na listę "Rec. Ret." wprowadzi jeszcze pięć SPs, a obecny będzie na niej do 18 X 1962; A' propos Donegana, w tym tygodniu jest on z piosenką I Wanna Go Home (6. miejsce) jedynym (!) brytyjskim wykonawcą w Top 10 (pozostali to: the Everly Brothers, E. Cochran, J. Jones, C. Francis, J. Preston, D. Eddy, N. Sedaka, Br. Lee i St. Lawrence). Tymczasem z jednego z ostatnich miejsc listy tego tygodnia rozpoczyna swą podróż na jej szczyt Johnny Kidd & the Pirates z utworem Shakin' All over, podróż długą, bo trwającą osiem tygodni.
Słowo o piosence Johnny'ego Prestona Cradle of Love. Przez trzy tygodnie walczyła dzielnie, acz nieskutecznie, z przebojem the Everly Brothers, dochodząc do 2. miejsca (26 V-9 VI). To niezła rock'n'rollowa kompozycja Jacka Fautheree i Wayne'a Gray'a, zresztą jedyna tego duetu. Kariera Prestona wkrótce załamała się, a on przez pewien czas słyszany był w towarzyszącym Presley'owi zespole the Jordanaires.


  


 Data notowania: 1961-03-02  (Record Retailer) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''Ebony Eyes / Walk Right back''(Warner Bros.) WB 33

 

   'Rec. Ret.' chart: Ebony Eyes - 9 II-2 III '61, 16-23 III '61 (6 tyg.), no. 1 2 III '61, 16 III '61 (2 tyg.), Walk Right back - 16 II-25 V '61 (15 tyg.), no. 1 2-16 III '61 (3 tyg.); 'Billb.' chart: Ebony Eyes - 7. m., Walk Right back - 8. m.;
inne wersje: Perry Como - Walk Right back (33. m. '73);
no. 19. wśród wykonawców na liście brytyjskiej



   [John D. Loudermilk / Sonny Curtis] W USA oba utwory zostały wydane przez Warnera na dwóch różnych płytach. Ebony Eyes to dramatyczna ballada o katastrofie lotniczej, napisana przez Johna D. Loudermilka specjalnie dla amerykańskiej grupy wokalnej, która zdobędzie największą popularność w UK w 1960. Okazał się nią (co było łatwe do przewidzenia) duet the Everly Brothers. Ze względu na treść piosenki pod naciskiem szefostwa linii lotniczych niektóre stacje radiowe zrezygnowały z jej emitowania. Natomiast piosenka Walk Right back została napisana przez Sonny'ego Curtisa specjalnie dla braci Everly.


  


 Data notowania: 1961-03-09  (Record Retailer) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''Walk Right back''(Warner Bros.) WB 33

   Rozpoczyna się nieudana próba wejścia na 1. miejsce najpopularniejszego w 1961 wokalnego duetu brytyjskiego - the Allisons (John Alford & Bob Day). Ich piosenka Are You Sure po dwóch tygodniach pobytu na liście wylądowała właśnie na 2. miejscu i będzie okupowała tę pozycję jeszcze przez pięć tygodni, niestety, nie przebije podwójnego SP braci Everly, a później utworu Wooden Heart Presley'a. Are You Sure w ich wykonaniu i przy pomocy zespołu the Hunters (tak jak na płycie) reprezentowała UK na 6. konkursie Eurowizji, z sukcesem - otrzymała 2. nagrodę. Ci brytyjscy 'bracia Everly' praktycznie zakończyli karierę na tym jednym sukcesie.


  


 Data notowania: 1961-03-16  (Record Retailer) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''Ebony Eyes / Walk Right back''(Warner Bros.) WB 33

   Złe czasy dla tekściarzy: aż 11 utworów instrumentalnych w Top 40: F. B. I. - the Shadows, Wheels - String-A-Longs i Riders in the Sky - the Ramrods (przebój Vaughna Monroe i Binga Crosby'ego z 1949 dwóch amerykańskich grup instrumentalnych, z tym, że ta druga żeńsko-męska z perkusistką Claire Lane, co było wówczas rzadkością), Ja-Da - Johnny & the Hurricanes, African Waltz - Johnny Dankworth (angielski saksofonista altowy, stojący na czele własnej orkiestry), Theme from 'Exodus' w dwóch wersjach - amerykańskiego duetu fortepianowego Ferrante & Teicher i brytyjskiej orkiestry tanecznej Sempriniego (to słynny tytułowy temat Ernesta Golda z nagrodzonego Oscarem filmu Otto Premingera, znany jeszcze w wersjach orkiestry Mantovaniego, saksofonisty jazzowego Eddiego Harrisa i wokalnej Pata Boone'a), Pepe również w dwóch wersjach - wielkiego gitarzysty country-rockowego Duane'a Eddy'ego & the Rebels i będącego u schyłku swej wielkiej popularności pianisty Russa Conway'a oraz dwa utwory przypadkowo zebranego zespołu angielskiego the Piltdown Men - Goodnight Mrs. Flinstone i Piltdown Rides Again. U samego dołu listy John Barry Seven gra The Magnificent Seven, czyli słynny przebój z filmu Siedmiu wspaniałych. Można dodać do nich jeszcze dwa utwory brytyjskie, w których wokal jest drugorzędny i mniej istotny: Samantha śpiewającego trębacza Kenny'ego Balla i jego Jazzmenów oraz Buona Sera w wykonaniu też śpiewającego szefa zespołu jazzowego, klarnecisty Mr. Ackera Bilka & his Paramount Jazz Band. Jeszcze A' propos Ferrante & Teicher: w Europie ich SP Exodus... początkowo wydała wytwórnia London (HLT 9298), jednak po tym, gdy amerykańska United Artists zmieniła wydawców europejskich, utwór znalazł się na SP, sygnowanym przez HMV (POP 881).


  


 Data notowania: 1961-07-20  (Record Retailer) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''Temptation''(Warner Bros.) WB 42

 

   'Rec. Ret.' chart: 15 VI-21 IX '61 (15 tyg.), no. 1 20-27 VII '61 (2 tyg.); 'Billb.' chart: 27. m.;
no. 19. wśród wykonawców na liście brytyjskiej

   [Nacio Herb Brown, Arthur Freed] Niespodziewanie kolejny SP wspaniałego duetu braci Everly ominął listę 'Billboardu', na szczęście w UK odniósł ogromny sukces, stając się już drugim w tym roku ich utworem, który doszedł do 1. miejsca. To dość niespodziewane, Temptation był już znany i popularny w USA, napisany został bowiem przez Arthura Freeda i Natio Herba Browna do filmu Going Hollywood z Bingiem Crosbym w roli głównej. Duet rozwiązał się w połowie lat 60., lecz odnowił działalność w 80. i odbył kilka tournée po UK.

   Za braćmi Everly w pierwszej trójce usadowili się: dotychczasowy no. 1 Runaway i piękna piosenka Jerry'ego Lordana A Girl Like You wykonywana przez Cliffa Richarda i Shadowsów. Lordan to kompozytor pierwszego no. 1 zespołu - Apache.


  


 Data notowania: 1961-07-27  (Record Retailer) 
Numer 1: Everly Brothers (the) - ''Temptation''(Warner Bros.) WB 42

   Pierwsze cztery miejsca listy okupują wyłącznie nos. 1: Temptation, Well I Ask You (Eden Kane), Runaway i You Don't Know Me (Helen Shapiro). Ważna nowość pojawiła się na 37. pozycji: podwójny SP Shirley Bassey - Reach for the Stars / Climb Ev'ry Mountain. On też - zgodnie z oboma tytułami - dojdzie na sam szczyt.