Brytyjska lista przebojówIndeks wykonawcówBibliografiaO autorzeCredits   
    
 
Brytyjska Lista Przebojów Więcej o poczatkach list przebojow

Poszukiwany wykonawca: Engelbert Humperdinck


 Data notowania: 1967-03-02  (Record Retailer) 
Numer 1: Engelbert Humperdinck - ''Release Me''(Decca) F 12541

 

   

'Rec. Ret.' chart: 26 I '67-14 II '68 (56 tyg.), no. 1 2 III-6 IV '67 (6 tyg.), utwór roku '67, no. 10 listy brytyjskiej wszech czasów, UK Golden Disc; 'Billb.'chart: 4. m.;
no. 56. wśród wykonawców na liście brytyjskiej



   [Eddie Miller, Robert Yount, Dub Williams, Robert Harris] Urodzony w Madrasie w Indiach 2 V 1936 Engelbert Humperdinck (właśc. Arnold Dorsey), zadebiutował... osiem lat wcześniej, lecz dopiero tą piosenką zdobył uznanie i odniósł ogromny sukces. Release Me to standard muzyki country Eddiego Millera, nagrany zresztą i wydany przez autora w 1950, choć pierwotnie wykonywany przez Jacka Greene'a. Humperdinck wzorował się jednak przede wszystkim na wersji z 1962 znanej piosenkarki amerykańskiej Esther Phillips. To jego drugi utwór; który wydał pod pseudonimem berlińskiego kompozytora oper baśniowych z końca XIX i pierwszego 20-lecia XX wieku. Duży udział w sukcesie piosenkarza miał dotychczasowy współautor tematów pisanych dla Toma Jonesa - Gordon Mills, który załatwił mu korzystny kontrakt z programem telewizyjnym i umiejętnie pokierował go w stronę ballad pop-music. Zarówno w UK, jak i w USA SP Release Me sprzedano w ponad milionowych nakładach (w UK - 1 365 tys. egzemplarzy); za Oceanem płytę pod rozwiniętym tytułem Release Me (& Let Me Love Again) wydała firma Parrot. Wkrótce ten "współczesny" Humperdinck stał się bardzo popularnym aktorem i piosenkarzem kabaretowym (m. in. w Las Vegas); działalność artystyczna przyniosła mu ogromną fortunę 100 milionów dolarów.

   W marcu debiutują na liście brytyjskiej m. in. duet Sam & Dave oraz gitarzysta i wokalista Jeff Beck. Natomiast Sam & Dave i Otis Redding dają swe pierwsze koncerty w UK.


  


 Data notowania: 1967-03-09  (Record Retailer) 
Numer 1: Engelbert Humperdinck - ''Release Me''(Decca) F 12541

   Dwa zabawne utwory bawią na liście: na 10. miejscu Snoopy vs.the Red Baron, a na 29. I Was Kaiser Bill's Batman. Pierwszy wykonywała amerykańska grupa z Florydy - the Royal Guardsmen; to opowieść w stylu kreskówek o walce "dobrego" Snoopy'ego z "podstępnym" Czerwonym Baronem, bezbłędnie zrealizowana przez znanego producenta Phila Gernharda. Zespół postanowił "iść za ciosem" i nagrał dalszą część opowieści - Return of the Red Baron, która w zestawieniach "Billboardu" weszła do Top 20, a w "Record Retailer" do Top 40. Dalsze próby - Snoopy for President, Snoopy's Christmas i Snoopy vs. the Black Knight były już zdecydowanie mniej udane. Natomiast utwór o ordynansie cesarza "Wilusia" zagwizdał Brytyjczyk, niejaki Whistling Jack Smith, a skomponowali znani skądinąd Peter Greenaway i Peter Cook, czyli duet David & Jonathan. Pod szyldem "Gwiżdżącego" Jacka Smitha ukrył się Billy Moeller, brat Toma Moellera, członka zespołu Unit Four Plus Two, a w utworze wspomagał go znany angielski zespół wokalny the Mike Sammes Singers.


  


 Data notowania: 1967-03-16  (Record Retailer) 
Numer 1: Engelbert Humperdinck - ''Release Me''(Decca) F 12541

   Trzeci tydzień z rzędu 2. pozycję zajmuje podwójny SP Beatlesów Penny Lane / Strawberry Fields Forever; i to będzie niestety jego najwyższa pozycja! Mdła ballada Humperdincka przerwała wspaniałą passę zespołu 11 z rzędu utworów na 1. miejscu!! Gdyby ten SP znalazł się na szczycie zestawienia "Rec. Ret." (zresztą urocza piosenka Paula Penny Lane i chyba najciekawszy singlowy utwór Lennona Strawberry Fields Forever całkowicie na tę pozycję zasłużyły) to - jak miało okazać się w przyszłości - Beatlesi wprowadziliby na 1. miejsce listy brytyjskiej 18 SPs pod rząd.
Potentat brytyjskiej listy przebojów, zespół the Rolling Stones, 13 III zagrał dwa koncerty w warszawskiej Sali Kongresowej. W tym tygodniu kończy swą krótką karierę na brytyjskiej liście interesujący przedstawiciel amerykańskiego folk rocka - zespół the Lovin' Spoonful. W ubiegłym roku miał on dwa wielkie przeboje - Daydream i Summer in the City, w tym dwa kolejne - Nashville Cats i Darling Be Home Soon. I ten drugi jest właśnie tym ostatnim. 24 lipca, po koncercie podczas Forest Hills Music Festival w Nowym Jorku, pożegna się z zespołem jego najważniejsza - obok Johna Sebastiana - indywidualność: gitarzysta Zal Yanowski.


  


 Data notowania: 1967-03-23  (Record Retailer) 
Numer 1: Engelbert Humperdinck - ''Release Me''(Decca) F 12541

   Przypominają się czasy list z Eddiem Fisherem i Davidem Whitfieldem. W tym tygodniu dominują ballady w starym stylu: 1. miejsce Release Me, 2. Edelweiss - Vince Hill, 3. Georgy Girl - the Seekers, 4. This Is My Song - Petula Clark, 9. This Is My Song - Harry Secombe, 25. Somethin' Stupid - Nancy Sinatra & Frank Sinatra.


  


 Data notowania: 1967-03-30  (Record Retailer) 
Numer 1: Engelbert Humperdinck - ''Release Me''(Decca) F 12541

   Ważne debiuty na liście brytyjskiej znaczą zestawienie z tego tygodnia. Irlandzki zespół folkowy the Dubliners z tradycyjną piosenką, śpiewaną przy piwie (rzadziej przy winie) Seven Drunken Nights, za równe 20 lat znajdzie się na liście przy boku innej popularnej grupy z Zielonej Wyspy - the Pogues. Jeden z najsłynniejszych zespołów rockowych wszech czasów the Pink Floyd prezentuje utwór Arnold Layne o dość śmiałym tekście (o młodym chłopcu kradnącym suszącą się bieliznę damską) i o niezwykłej dla muzyki młodzieżowej formie muzycznej - stałych zmianach rytmu i tempa i niepokojącym, "psychedelicznym" brzmieniu organów i gitary.
The National Academy of Recording Arts & Sciences przyznała nagrody za rok 1966. Nagrody Grammy otrzymali m. in.: John Lennon i Paul McCartney za najlepszą piosenkę - Michelle, ponadto McCartney za najlepszy solo wokalne w Eleanor Rigby, Frank Sinatra za Strangers in the Night jako najlepsze nagranie, najlepiej zrealizowany utwór i najlepszą aranżację oraz za album roku - A Man & His Music i Ray Charles za najlepsze nagranie rhythm'n'bluesowe - Crying Time i jako najlepszy piosenkarz rhythm 'n'bluesowy roku.


  


 Data notowania: 1967-04-06  (Record Retailer) 
Numer 1: Engelbert Humperdinck - ''Release Me''(Decca) F 12541

   W pierwszej czterdziestce tylko dwa utwory, nie licząc Release Me, zajmują swoją najwyższą pozycję na liście: 13. miejsce Touch Me Touch Me - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich i 18. miejsce Al Capone - Prince Buster.


  


 Data notowania: 1967-09-06  (Record Retailer) 
Numer 1: Engelbert Humperdinck - ''The Last Waltz''(Decca) F 12655

 

   

'Rec. Ret.' chart: 23 VIII '67-21 II '68 (27 tyg.), no. 1 6 IX-4 X '67 (5 tyg.), no. 29 listy brytyjskiej wszech czasów, UK Golden Disc; 'Billb.' chart: 25. m.;
inne wersje: Mireille Mathieu - La derniere valse (26. m. '67);
no. 56. wśród wykonawców na liście brytyjskiej



   [Les Reed, Barry Mason] The Last Waltz to jedna z najsłynniejszych i najczęściej wykonywanych angielskich kompozycji, napisana przez Lesa Reeda i Barry'ego Masona; wkrótce stał się standardem wszystkich parketów dancingowych. Sprzedaż tego SP w wykonaniu Engelberta Humperdincka w samej tylko Anglii przekroczyła milion egzemplarzy. Utwór znalazł się na albumie pod tym samym tytułem, który w USA znalazł się w pierwszej dziesiątce listy płyt długogrających.

   Zespół the Rolling Stones wyraził swoją wdzięczność wszystkim fanom, którzy starali się pomóc im podczas procesu sądowego Jaggera i Richardsa, oskarżonych o posiadanie narkotyków. Nagrali wówczas utwór We Love You, rozpoczynający się od głośnego zatrzaśnięcia bramy więziennej (lub drzwi celi). Znalazł się on na podwójnym SP z piosenką Dandelion, który - niestety - jako pierwsza płyta zespołu od marca 1964 nie dostał się do Top 5 na liście brytyjskiej. Wszystkie następne aż do połowy 1971 znów znajdą miejsce w pierwszej piątce.


  


 Data notowania: 1967-09-13  (Record Retailer) 
Numer 1: Engelbert Humperdinck - ''The Last Waltz''(Decca) F 12655

   Z wyjątkiem jednego tygodnia (12 VII) przez 16 ostatnich tygodni, czyli od 25 V, Engelbert Humperdinck miał stale dwa utwory w pierwszej czterdziestce każdego zestawienia. Jego pierwszy wielki tegoroczny jego przebój - Release Me co prawda od początku swego pobytu, czyli od 26 I, ani razu nie wypadł z listy, ale właśnie wchodząc po pewnej przerwie z powrotem do Top 40 powoduje, iż przez następne 7 tygodni (do 25 X) Humperdinck będzie prezentował się aż w trzech piosenkach.


  


 Data notowania: 1967-09-20  (Record Retailer) 
Numer 1: Engelbert Humperdinck - ''The Last Waltz''(Decca) F 12655

   Na 2. miejscu listy znalazł się fragment pierwszej w historii opery rockowej, mówiący o śmierci bohatera utworu - Grocera Jacka. Piosenkę Excerpt from a Teenage Opera wykonał współautor utworu (wraz z Markiem Wirtzem) - brytyjski piosenkarz Keith West (właśc. K. Hopkins). Następny fragment - Sam, z ledwością zmieścił się w pierwszej czterdziestce i dlatego autorzy nie zdecydowali się na komponowanie dalszych części i na ukończenie dzieła.


  


 Data notowania: 1967-09-27  (Record Retailer) 
Numer 1: Engelbert Humperdinck - ''The Last Waltz''(Decca) F 12655

   Dwa pierwsze miejsca - bez zmian: Humperdinck, a za nim West, ale już dalej, aż do 17. miejsca, żaden z utworów nie powtarza pozycji z ubiegłego tygodnia (na 18. trwają Dublinersi z piosenką Black Velvet Band). Pierwsza dziesiątka w dalszej kolejności wygląda następująco: 3. Flowers in the Rain - the Move (z 8. miejsca w ubiegłym tygodniu), 4. Itchycoo Park - the Small Faces (z 3.), 5. Reflections - Diana Ross & the Supremes (z 7.), 6. Let's Go to San Francisco - the Flowerpot Men (z 4.), 7. Hole in My Shoe - Traffic (z 10.), 8. I'll Never Fall in Love Again - Tom Jones (z 5.), 9. San Francisco (Be Sure to Wear Some Flowers in Your Hair) - Scott McKenzie (z 6.), 10. The Day I Met Marie - Cliff Richard (z 15.).
We wrześniu nadspodziewanie duży sukces w UK odnosi zespół Franka Zappy - the Mothers of Invention, dając tu kilka koncertów.


  


 Data notowania: 1967-10-04  (Record Retailer) 
Numer 1: Engelbert Humperdinck - ''The Last Waltz''(Decca) F 12655

   Na 40. miejscu znajduje się wielki przebój zespołu the Beatles - All You Need Is Love; w przyszłym tygodniu nie będzie go już na liście. Powróci jednak na nią na krótko za 20 lat: 18 VII 1987. Po raz ostatni jest też na liście przepiękna, lekko jazzująca piosenka the Mama's & the Papa's - Creeque Alley; więcej, to ostatni tydzień pobytu tego amerykańskiego kwartetu na liście brytyjskiej w ogóle. Zresztą coś zaczyna się psuć w zespole: zostają odwołane koncerty w Londynie i Paryżu; John Phillips i Michelle Gilliam-Phillips wyjeżdżają do Niemiec, a 'Mama' Cass Elliott i Denny Doherty wracają do USA. A' propos Beatlesów - w corocznej ankiecie 'Billboardu' znajdą się oni dopiero na 2. miejscu w kategorii 'wykonawca roku', zdetronizowani przez the Monkees.