Brytyjska lista przebojówIndeks wykonawcówBibliografiaO autorzeCredits   
    
 
Brytyjska Lista Przebojów Więcej o poczatkach list przebojow

Poszukiwany wykonawca: Culture Club


 Data notowania: 1982-10-23  (Music Week) 
Numer 1: Culture Club - ''Do You Really Want to Hurt Me''(Virgin) VS 518

 

   'M. W.' chart: 18 IX '82-15 I '83 (18 tyg.), no. 1 23 X-6 XI '82 (3 tyg.); 'Billb.' chart: 2. m.;
no. 233 wśród wykonawców na liście brytyjskiej

   [Culture Club] Pierwszy utwór na liście londyńskiego kwartetu, który osiągnął nadspodziewanie wielki sukces międzynarodowy. Ten sukces niewątpliwie wiązał się, przynajmniej w dużym stopniu, z osobą lidera zespołu - Boy'em Georgem (właśc. George O'Dowd, urodzony w Kencie 14 VI 1961), manifestującym swą dwuznaczność płci, podkreślaną makijażem, dreadami i kobiecymi strojami; postacią do tego trudną do zaakceptowania przez udział w rozgrywkach mafii narkotykowej, nie wyjaśnioną do końca przyczynę śmierci przyjaciela - Michaela Rudetskiego i uzależnienie od heroiny. Przez media lubiany był za częste celne i dowcipne wypowiedzi, jak na pytanie o jego stosunek do seksu: "Wolę filiżankę herbaty". W połowie lat 80. zespół stał się stałym 'gościem' komentarzy prasy brukowej. W atmosfrze skandalu przestał istnieć w 1987, jednak w 1998 reaktywowano go w pierwotnym składzie. Do You Really Want to Hurt Me to melodyjny, subtelnie zaaranżowany utwór, z elementami reggae i soulu.

   Should I Stay Or Should I Go / Straight to Hell Clashów dochodzi do 17. pozycji. Jednak za niecałe dziewięć lat ten pierwszy utwór, użyty w reklamie dżinsów, osiągnie sam szczyt naszej listy. Również swą najwyższą pozycję (11. miejsce) osiąga w tym tygodniu reedycja The House of the Rising Sun piątki Animalsów z tym, że - oczywiście - on również triumfował, tyle że 16 lat wcześniej. Na dodatek pierwszy SP Beatlesów - Love Me Do, po 20 latach wchodzi wreszcie do Top 10 (z 14. na 5. miejsce, w przyszłym tygodniu wskoczy jeszcze o oczko wyżej). Przypominają się czasy brytyjskich inwazji końca lat 60. i początku 70. Na przełomie września i października tego roku debiutują na liście brytyjskiej zespoły, które dadzą początek kolejnej 'British invasion': Culture Club (18 IX z prowadzącym właśnie utworem), Tears For Fears (2 X z Mad World) i Wham! [16 X z Young Guns (Go for It)].


  


 Data notowania: 1982-10-30  (Music Week) 
Numer 1: Culture Club - ''Do You Really Want to Hurt Me''(Virgin) VS 518

   Dostrzegamy jedną nowość w Top 5: Annie, I'm Not Your Daddy - Kid Creole & the Coconuts (z 9. na 5. miejsce), dwie w Top 10: Mad World - Tears For Fears (z 16. na 6.) i I Wanna Do It with You - Barry Manilow (z 13. na 10.) oraz również dwie w Top 20: I Don't Wanna Dance - Eddy Grant (z 30. na 11.) i Ooh La La La (Let's Go Dancin') - Kool & the Gang. Każdy z tych utworów pójdzie jeszcze do góry. Największa indywidualnoąścią w tym gronie jest bezprzecznie 'post-beatlesowski' brytyjski duet Tears For Fears: Roland Orzabal (voc, g, keyb) i Curt Smith (voc, bg). Mad World, pierwszy SP zespołu, wszedł do pierwszej piątki, podobnie jak dwa następne (Change ze stycznia 1983 i Pale Shelter z kwietnia 1983).
W październiku karierę solową rozpoczął wokalista i klawiszowiec jazz-rockowej grupy Steely Dan - Donald Fagen. Pierwszy SP - The Nightfly zrobi całkowitą klapę. Fagen wejdzie na listę brytyjską tylko z jednym utworem - Tomorrow's Girls, i to dopiero w 1993.


  


 Data notowania: 1982-11-06  (Music Week) 
Numer 1: Culture Club - ''Do You Really Want to Hurt Me''(Virgin) VS 518

   Nie najlepiej z wybitnymi postaciami muzyki rockowej (szeroko rozumianej) w pierwszej dwudziestce notowania. Odnotujemy je zaledwie pięć: Tears For Fears (Mad World na 3. miejscu) , the Beatles (Love Me Do na 7.), Marvin Gaye [(Sexual) Healing na 18.), Bauhaus (Ziggy Stardust na 19.) i Daryl Hall & John Oates (Maneater na 20.).


  


 Data notowania: 1983-09-24
Numer 1: Culture Club - ''Karma Chameleon''(Virgin) VS 612

 

   'M. W.' chart: 17 IX '83-28 I '84 (20 tyg.); no. 1 1-29 X '83 (6 tyg.), utwór roku '83, UK Golden Disc; 'Billb.' chart: 1. m.;

no. 233 wśród wykonawców na liście brytyjskiej



   [Culture Club] Największą zaletą utworu Karma Chameleon jest niezwykle chwytliwa melodia oraz wspaniały teledysk, nakręcony na parowcu na Missisipi. Jednak w tym miejscu od razu wypada dodać, że zdaniem wielu krytyków istnieje wiele muzycznych podobieństw, mówiąc eufemistycznie, pomiędzy tą piosenką a wielkim przebojem Jimmy'ego Jonesa z 1960 Handy Man. Drugi wokal (ten na drugim planie) należy tu do Helen Terry. To jedyny "chart topper" zespołu Culture Club po obu stronach Atlantyku. W UK sprzedano go w nakładzie blisko 1,5 mln egzemplarzy.

   To ostatni tydzień słynnych Kinksów w wersji 'singlowej' w pierwszej czterdziestce na liście brytyjskiej: Come Dancing znajduje się w tym tygodniu na 32. miejscu. Jeszcze do 35. pozycji dojdą w styczniu 1997, ale nie SP, lecz 'czwórką' The Days (Days; You Really Got Me; Dead End Street; Lola). Poprzednio tak wysoko byli bardzo dawno: Supersonic Rocket Ship na 16. miejscu latem 1972.


  


 Data notowania: 1983-10-01  (Music Week) 
Numer 1: Culture Club - ''Karma Chameleon''(Virgin) VS 612

   W pierwszej piątce tylko jedno miejsce zajmują wykonawcy, którzy nigdy nie doszli na sam szczyt listy brytyjskiej; powoli spadają z 2. miejsca dwa tygodnie temu na 3. w poprzednim notowaniu i na 4. w tym tygodniu. 1. Karma Chameleon - Culture Club, 2. Red Red Wine - UB40, 3. Modern Love - David Bowie, 4. Tonight I Celebrate My Love - Peabo Bryson & Roberta Flack, 5. Come back & Stay - Paul Young.


  


 Data notowania: 1983-10-08  (Music Week) 
Numer 1: Culture Club - ''Karma Chameleon''(Virgin) VS 612

   Największy skok do góry w Top 20 wykonują Siouxsie & the Banshees (Dear Prudence z 17. na 4. pozycję), Tracey Ullman (They Don't Know z 31. na 9.), George Benson (In Your Eyes z 30. na 15.) i Black Lace [Superman (Gioca Joeur) z 29. na 16. pozycję]. Żaden z tych wykonawców nie zajął nigdy 1. miejsca na liście brytyjskiej; wszystkie te utwory pójdą jeszcze do góry.


  


 Data notowania: 1983-10-15  (Music Week) 
Numer 1: Culture Club - ''Karma Chameleon''(Virgin) VS 612

   Na liście mamy trzeci w historii zestawień brytyjskich utwór z "Białego Albumu" Beatlesów. Dear Prudence zespołu Siouxsie & the Banshees zajmuje w tym tygodniu swą najwyższą pozycję - 3. Poprzednio piosenka Ob-La-Di Ob-La-Da w wykonaniu szkockiej grupy Marmalade doszła w styczniu 1969 do 1. miejsca, gdy tymczasem oryginalna, beatlesowska wersja Back in the USSR zajęła w 1976 zaledwie 19. pozycję.


  


 Data notowania: 1983-10-22  (Music Week) 
Numer 1: Culture Club - ''Karma Chameleon''(Virgin) VS 612

   Kilka ciekawszych nowości na tego tygodniowej liście: na 36. miejsce wszedł Gary Numan z piosenką Sister Surprise. Dojdzie tylko do 32. pozycji; to zapowiedź dużego spadku popularności tego wokalisty. Poniżej 40. miejsca wchodzą m. in.: męska grupa brytyjska Level 42 z utworem Micro Kid, amerykańska piosenkarka Sharon Redd (zm. 1 V 1992) ze swym najniżej notowanym utworem na Wyspach Love How You Feel oraz ubiegłoroczni prowadzący na liście "Music Week", reggae'ujący Brytyjczycy - Musical Youth w znanym przeboju sprzed 16 lat, 007.


  


 Data notowania: 1983-10-29  (Music Week) 
Numer 1: Culture Club - ''Karma Chameleon''(Virgin) VS 612

   Szósty tydzień na szczycie notowania Karma Chameleon zespołu Boy'a George'a - Culture Club. Ostatnio taki sukces odniósł Art Garfunkel w filmowej piosence Bright Eyes. Było to cztery i pół roku temu: 19 V 1979.