Brytyjska lista przebojówIndeks wykonawcówBibliografiaO autorzeCredits   
    
 
Brytyjska Lista Przebojów Więcej o poczatkach list przebojow

Poszukiwany wykonawca: Bee Gees (the)


 Data notowania: 1967-10-11  (Record Retailer) 
Numer 1: Bee Gees (the) - ''Massachusetts (the Lights Went out in)''(Polydor) 56 192

 

   

'Rec. Ret.' chart: 20 IX '67-10 I '68 (17 tyg.), no. 1 11 X-1 XI '67 (4 tyg.); 'Billb.' chart: 11. m.;
no. 18. wśród wykonawców na liście brytyjskiej



   [Barry Gibb, Maurice Gibb, Robin Gibb] To już drugi 'tytułowy' stan USA na szczycie listy brytyjskiej: pierwszym była Carolina (Carolina Moon w wykonaniu Connie Francis, od 26 IX do 31 X 1958), a następnym będzie Mississippi (piosenka Mississippi, wykonana przez holenderską grupę Pussycat, od 11 X do 6 XI 1976). The Bee Gees (Brothers Gibb - B. G.'s) założyli bracia Barry, Maurice (zmarł 12 I 2003) i Robin Gibb w 1965 w Brisbane w Australii jako the Rattlesnakes, wkrótce potem powiększając trio do kwintetu. Ten jeden z najpopularniejszych zespołów w dziejach muzyki pop-rockowej (i najsłynniejsza w dziejach grupa rodzinna) swój największy, jak dotąd, przebój - wzruszającą piosenkę Massachusetts, nagrał na początku jesieni 1967; wszedł on jako czwarty ich SP do amerykańskiej Top 20 i jako trzeci do brytyjskiej Top 50. Ten autorski utwór Bee Geesów o ludziach i sprawach Wschodniego Wybrzeża był jednocześnie pierwszą z pięciu płyt tego zespołu, które znalazły się na szczycie listy w UK. Był on nagrywany i realizowany w Nowym Jorku przez tamtejszego producenta Roberta Stigwooda. Ciekawe, że do tego czasu żaden z członków zespołu nigdy nie był w Massachusetts. Znakiem firmowym zespołu, co tak wyraźnie słychać i w tym utworze, były mistrzowskie harmonie wokalne, precyzyjne, równe brzmienia oraz wysokie, ostre głosy. To pierwszy zespół w historii, który wprowadził wykonywane przez siebie utwory do Top 10 listy brytyjskiej w czterech kolejnych dekadach! Bee Geesi byli również autorami niezliczonych piosenek dla siebie i innych wykonawców (w 1978 napisali cztery utwory, które - jeden po drugim - prowadziły na liście amerykańskiej; trzech z nich byli producentami). Ich album - Saturday Night Fever, jest najlepiej w całej historii sprzedającą się płytą ze ścieżką dźwiękową.The Bee Gees w 1997 zostali wyróżnieni The World Music Legend Award i Brits Outstanding Contribution to British Music.


  


 Data notowania: 1967-10-18  (Record Retailer) 
Numer 1: Bee Gees (the) - ''Massachusetts (the Lights Went out in)''(Polydor) 56 192

   W Top 20 w tym tygodniu znajduje się tylko troje wykonawców z USA: the Box Tops (5. miejsce The Letter), Diana Ross & the Supremes (10. miejsce Reflections) i Bobbie Gentry (18. miejsce Ode to Billy Joe). Lista nie jest jednak aż w tak zdecydowany sposób zdominowana przez Brytyjczyków, gdyż w pierwszej dwudziestce są jeszcze prowadzący the Bee Gees - częściowo Brytyjczycy, ale w 2/5 Australijczycy, australijsko-cejlońscy the Seekers (When Will the Good Apples Fall na 11. miejscu) oraz the Dubliners z Irlandii (Black Velvet Band na 16.).


  


 Data notowania: 1967-10-25  (Record Retailer) 
Numer 1: Bee Gees (the) - ''Massachusetts (the Lights Went out in)''(Polydor) 56 192

   Wśród nowości tego tygodnia jest piosenka Donovana There Is a Mountain w jego autorskim wykonaniu. Jej oryginalność polegała na sięgnięciu przez niego po raz pierwszy do rytmów calypso, a w tekście - co ciekawsze - do XVI-wiecznego japońskiego haiku. To już trzeci SP tego szkockiego wykonawcy w Top 20 list brytyjskiej i amerykańskiej.
Na amerykańskiej liście 'Billboardu' 21 X na 1. miejscu znalazła się piosenka wykonywana przez Lulu - To Sir with Love; i to był największy przebój w USA w 1967 (sprzedano ponad 2 mln kopii płyt!). Ciekawe, że w UK szefowie wytwórni Columbia utwór ten umieścili na stronie 'B' SP Let's Pretend, który doszedł zaledwie do 11. miejsca. To Sir with Love był tytułową piosenką z filmu Sidney'a Poitiera, w którym Lulu zagrała rolę uczennicy.


  


 Data notowania: 1967-11-01  (Record Retailer) 
Numer 1: Bee Gees (the) - ''Massachusetts (the Lights Went out in)''(Polydor) 56 192

   Coraz częściej i coraz więcej pojawia się na liście kiczowatych ballad. W tym tygodniu wchodzą dwie takie nowości: Careless Hands w wykonaniu londyńskiego aktora komediowego Desa O'Connora i Everybody Knows zespołu the Dave Clark Five. O'Connor śpiewał już od dawna, pierwszy swój SP wydał 10 lat wcześniej. Careless Hands to piosenka Boba Hilliarda i Carla Sigmana, którą w 1949 jazzowy wokalista Mel Tormé wywindował na 1. miejsce listy 'Billboardu'. W styczniu 1965 piosenka 'Piątki' Clarka Everybody Knows znalazła się na listach brytyjskiej i amerykańskiej, ale... to zupełnie inny utwór, tyle, że tego samego zespołu i o tym samym tytule.
The Bee Gees szczęśliwie prowadzą na liście, ale o większym szczęściu może mówić Robin Gibb, który uchodzi z życiem podczas tragicznej katastrofy kolejowej Hither Green w płd. Londynie.


  


 Data notowania: 1968-09-04  (Record Retailer) 
Numer 1: Bee Gees (the) - ''I've Gotta Get a Message to You''(Polydor) 56 273

 

   'Rec. Ret.' chart: 7 VIII-13 XI '68 (15 tyg.), no. 1 4 IX '68 (1 tydz.); 'Billb.' chart: 8. m.;
no. 18. wśród wykonawców na liście brytyjskiej

   [Barry Gibb, Maurice Gibb, Robin Gibb] To niezwykły utwór, jak na bardzo kolorowe czasy i lata hippisów. Bracia Barry, Robin i Maurice Gibbowie napisali urzekającą piosenkę o... ostatniej godzinie skazańca oczekującego na wykonanie kary śmierci. Była ona drugą z pięciu nos. 1 w ich karierze na liście brytyjskiej i pierwszą piosenką w Top 10 amerykańskiej listy przebojów 'Billboardu' (po pięciu kolejnych, które doszły 'tylko' do pierwszej dwudziestki). Wydawało się, że zespół po tym sukcesie traci popularność, jednak - jak się miało okazać - prawdziwe sukcesy były jeszcze przed nim.

   Już czwarty tydzień na 3. miejscu znajduje się wokalny utwór Herba Alperta - This Guy's in Love with You, jeden z największych szlagierów muzyki pop autorstwa Burta Bacharacha i Hala Davida. Popularna w USA była też wersja Dionne Warwick. This Guy's in Love with You to nie pierwsza piosenka w karierze tego amerykańskiego instrumentalisty; zanim zyskał sławę jako trębacz i szef zespołu the Tijuana Brass nagrał ich kilka, choć niezbyt popularnych, jako Dore Alpert. Jednocześnie we wrześniu do Top 10 brytyjskiej listy albumów wchodzi płyta Alperta i jego zespołu - Beat of the Brass. To ósmy kolejny album tych wykonawców w pierwszej dziesiątce longplay'ów!
W tym tygodniu jednocześnie na listę wchodzą dwa utwory Beatlesów: jeden w autorskiej wersji - Hey Jude, drugi w wykonaniu młodej piosenkarki Mary Hopkin - Those Were the Days. Oba dotrą na szczyt listy 'Record Retailer'. Oba są też wielkim sukcesem finansowym wytwórni Apple.


  


 Data notowania: 1978-04-29  (Music Week) 
Numer 1: Bee Gees (the) - ''Night Fever''(RSO) 002

 

   

'M. W.' chart: 15 IV-26 VIII '78 (20 tyg.), no. 1 29 IV-6 V '78 (2 tyg.); 'Billb.' chart: 1. m.;
inne wersje: Carol Douglas (66. m. '78), Adam Garcia (15. m. '98);
no. 18. wśród wykonawców na liście brytyjskiej



   [Barry Gibb, Maurice Gibb, Robin Gibb] Po dziewięciu latach i 291 dniach Bee Geesi są znów na czele listy! To trzeci z sześciu ich - jako wykonawców i autorów - wielkich przebojów ze ścieżki dźwiękowej do filmu z poprzedniego roku Johna Badhama - Saturday Night Fever (Gorączka sobotniej nocy) z Johnem Travoltą i towarzyszącą mu Karen Lynn Gorney - po How Deep Is Your Love i Stain' Alive, a przed Too Much Heaven, Tragedy i Lose You inside out. Piosenka Night Fever była jedynym no. 1 w całej historii tego zespołu zarówno w UK, jak i w USA. To ona definitywnie ugruntowała pozycję zespołu jako króla muzyki dyskotekowej. Album Saturday Night Fever, z którego pochodził ten utwór, przez 18 tygodni prowadził w UK na liście albumów, a sprzedano go w ponad 25 milionach egzemplarzy. Sam film natomiast wyrażał kompleksy i tęsknoty amerykańskiej młodzieży epoki szaleństwa dyskotekowego.

   Debiutuje na liście brytyjskiej najwybitniejsza przedstawicielka amerykańskiego punk-rocka - Patti Smith (swoje nagrania w notowaniach 'Music Week' sygnuje jako the Patti Smith Group). Piosenka Because the Night, pochodząca z jej trzeciego albumu - Easter, jest jednocześnie jej największym przebojem singlowym. Lenny Kaye, gitarzysta zespołu Patti, a jednocześnie ceniony dziennikarz pism rockowych i znawca kierunku 'new wave', określił wtedy rock'n'roll jako najcięższą pracę, jaką przyszło mu wykonywać: 'Robota fizyczna i umysłowa 24 godziny na dobę. Jedynym czasem relaksu jest wyjście na estradę i zagranie koncertu'.


  


 Data notowania: 1978-05-06  (Music Week) 
Numer 1: Bee Gees (the) - ''Night Fever''(RSO) 002

   Brytyjska lista przebojów ostatecznie kształtuje się jako notowanie 75 najpopularniejszych utworów każdego tygodnia.
Postaramy się wyłowić wielkie gwiazdy szeroko pojmowanego rocka w notowaniu z tego tygodnia. Na 9. miejscu, o jedno oczko niżej niż w ubiegłym tygodniu, znajduje się grupa Wings w piosence With a Little Luck. Z 7. na 11. miejsce spadł zespół Genesis w utworze Follow You Follow Me. O cztery miejsca do góry przesunęli się panowie ze Squeeze z piosenką Take Me I'm Yours (i już wyżej nie pójdą). Powoli, ale skutecznie (dojdzie do 5. pozycji) idzie w górę Because the Night w wykonaniu the Patti Smith Group - z 27. na 23. miejsce. Od razu na 27. miejscu pojawili się the Stranglers w utworze Nice'n Sleazy. Wreszcie z 24. pozycji na 39. spadli Elvis Costello & the Attractions - (I Don't Wanna Go to) Chelsea.


  


 Data notowania: 1979-03-03  (Music Week) 
Numer 1: Bee Gees (the) - ''Tragedy''(RSO) 27

 

   

'M. W.' chart: 17 II-21 IV '79 (10 tyg.), no. 1 3-10 III '79 (2 tyg.); 'Billb.' chart: 1. m.;
inne wersje: the Steps (1. m. '98);
no. 18. wśród wykonawców na liście brytyjskiej



   [Barry Gibb, Maurice Gibb, Robin Gibb] Po niewiarygodnym sukcesie Gorączki sobotniej nocy z muzyką i piosenkami braci Gibb, the Bee Gees nagrali kolejny utwór, który stał się wielkim przebojem w UK i w USA. Tragedy pochodził z płyty Spirits Having Flown, która wkrótce stała się superszlagierem (sześć tygodni na czele listy LPs 'Billboardu'). Jednak zawarte na niej same dyskotekowe przeboje wskazywały, iż zespół coraz bardziej zaczyna popadać w rutynę.

   Na 24. miejscu pojawia się podwójny SP zespołu Sex Pistols - Something Else / Friggin' in the Riggin'. To ta płyta zrobiła największą karierę na liście 'Music Week', dochodząc do 3. pozycji i przebywając przez 12 tygodni w notowaniach. Interesujące, że tak duży sukces odniósł nie własny utwór członków zespołu tylko cover piosenki Eddiego Cochrana (Something Else). To nie jedyne w tym okresie takie powtórzenie po latach: patrz notowanie z 21 IV 1979.


  


 Data notowania: 1979-03-10  (Music Week) 
Numer 1: Bee Gees (the) - ''Tragedy''(RSO) 27

   Kolejny duży przebój Boney M: w tym tygodniu ich wersja Painter Man osiąga Top 10. To cover piosenki męskiego zespołu brytyjskiego Creation, która w tym wykonaniu 3 XI 1966 znalazła się na 36. pozycji. W tym tygodniu debiutuje na liście jedna z najwspanialszych grup rockowych lat 80. - Dire Straits; Sultans of Swing nie uzyskało, co prawda, statusu jej najpopularniejszej piosenki (zaledwie 8. miejsce 7-14 IV), ale do dziś jest chyba najbardziej znanym i charakterystycznym utworem zespołu. Wizytówką Dire Straits jest pochodzące z Sultans of Swings przepiękne solo gitarowe Marka Knopflera. Ten utwór, podobnie jak Roxanne grupy the Police, wcześniej znalazł się na listach przebojów w USA.