Brytyjska lista przebojówIndeks wykonawcówBibliografiaO autorzeCredits   
    
 
Brytyjska Lista Przebojów Więcej o poczatkach list przebojow

Poszukiwany wykonawca: Anthony Newley


 Data notowania: 1960-02-05  (New Musical Express) 
Numer 1: Anthony Newley - ''Why''(Decca) F 11194

 

   "NME" / "Rec. Ret." chart: 15 I 60-12 V '60 (17 tyg.), no. 1 5-26 II '60 (4 tyg.);
inne wersje: Frankie Avalon (20. m. '60), the Osmonds (3. m. '72);
no. 206. wśród wykonawców na liście brytyjskiej

   [Bob Marcucci, Peter De Angelis] Urodzony 24 IX 1931 w Londynie Newley, to najpierw i przede wszystkim aktor (wystąpił w ponad 20 filmach zanim rozpoczął karierę piosenkarską), dopiero potem piosenkarz i kompozytor; zresztą śpiewać zaczął w filmie Idle on Parade. Do swych sukcesów muzycznych dodał własną interpretację najnowszego przeboju Frankiego Avalona, który 28 XII 1959 znajdował się na 1. miejscu listy "Billboardu". To był już trzeci utwór w pierwszej dziesiątce listy brytyjskiej tego bardzo popularnego wówczas londyńczyka, ale pierwszy (choć nie ostatni) no. 1. Why to kompozycja Petera De Angelisa i Boba Marcucciego, którzy byli producentami nagrania Avalona i właścicielami wytwórni Chancellor, w której zostało ono dokonane; stawiano zarzuty, że utwór zawiera fragmenty znanej niegdyś melodii In a Little Spanish Town. W 1992 Newley wydał reedycję tej piosenki z własną córką Tarą, jednak okazała się ona zupełną klapą. Okazał się on jeszcze autorem dwóch dobrze przyjętych musicali. Wraz z Lesliem Bricussem w 1960 wystawił w konwencji cyrkowo-pantomimicznej Stop the World, I Want to Get off o życiu przeciętnego, nieśmiałego człowieka. Sam wystąpił w głównej roli Littlechapa, wypowiadającego wojnę systemowi. Premiera odbyła się w Manchester's Palace Theatre. Cztery lata później wrócił do tego gatunku i zaprezentował musical The Roar of Greasepaint, the Smell of Crowd. Do innych popularnych jego ról filmowych należała rola w pokazywanym od czasu do czasu i w polskiej TV para-muzycznym filmie o Doktorze Doolittle. Anthony Newley zmarł w wyniku choroby nowotworowej 14 IV 1999.

   Drugi utwór Emile'a Forda & the Checkmates na liście brytyjskiej: kompozycja Franka Loessera, którą w 1948 wylansowała Kay Kyser - On a Slow Boat to China. 10 III dojdzie ona do 3. pozycji notowań the NME.


  


 Data notowania: 1960-02-12  (New Musical Express) 
Numer 1: Anthony Newley - ''Why''(Decca) F 11194

   Całkiem nowa twarz na liście, absolutny debiutant: Johnny Preston z piosenką Running Bear. Jednak naprawdę wielką niespodzianką będzie dopiero osiągnięcie przez niego szczytu listy za cztery tygodnie.
Wewnątrz angielską walkę między Anthonym Newley'em a Cliffem Richardem o prowadzenie na liście wygrywa zdecydowanie ten pierwszy. A Voice in the Wilderness Cliffa i Shadowsów tydzień temu, obecnie i za tydzień będzie wiceliderem listy. To quasi-religijna ballada Bunny'ego Lewisa z drugiego filmu piosenkarza - Expresso Bongo. Tam, grany przez Cliffa Bongo Herbert, dzięki tej piosence staje się gwiazdą. Znalazła się ona też na EP-ce Expresso Bongo.


  


 Data notowania: 1960-02-19  (New Musical Express) 
Numer 1: Anthony Newley - ''Why''(Decca) F 11194

   Spójrzmy raz dla odmiany na pop-listę amerykańskiego "Billboardu". Drugi tydzień na 1. miejscu znajduje się Lance Fortune z piosenką Be Mine, czyli dawnym niemieckim przebojem Alles Madchen Wollen Kussen z angielskim tekstem Marcela Stellmana, zrealizowaną przez Joego Meeka. W UK Be Mine dojdzie do wysokiego 4. miejsca. Do zrzucenia go ze szczytu listy przygotowuje się kanadyjska orkiestra Percy'ego Faitha z głównym tematem z filmu A Summer Place z Richardem Eganem i Dorothy McGuire w rolach głównych i z towarzyszącymi im nastolatkami Sandrą Dee i Troy'em Donahuem. W filmie wykonywała go orkiestra Hugo Winterhaltera. Ten nadzwyczaj popularny temat napisali Mark Discant i Max Steiner, na 1. miejscu znajdował się aż 9 tygodni, otrzymał nagrodę Grammy za najlepsze nagranie roku i był najpopularniejszym utworem w USA w 1960, w UK dotarł do 2. miejsca, przebywając na liście aż 30 tygodni! W 1965 amerykańską Top 20 osiągnęła też wersja wokalna zespołu the Lettermen. Percy Faith zmarł w 1976. W 1965 grupa the Lettermen nagrała wersję wokalną, ale ta popularność zdobyła już tylko w USA. Lider orkiestry - Percy Faith, zmarł na raka 9 II 1976. Współpracował z takimi gwiazdami, jak Tony Bennett, Doris Day, Rosemary Clooney i Johnny Mathis.
Tuż za tymi dwoma utworami ulokował się wielki przebój Jimmy'ego Jonesa - Handy Man.


  


 Data notowania: 1960-02-26  (New Musical Express) 
Numer 1: Anthony Newley - ''Why''(Decca) F 11194

   Jedyna poważniejsza zmiana na liście brytyjskiej w tym tygodniu to pojawienie się na 24. miejscu kolejnego wielkiego (wejdzie do pierwszej trójki) przeboju Perry'ego Como - Delaware. Como przez wiele lat był jedną z najpopularniejszych postaci wśród piosenkarzy i osobistości telewizyjnych. Jednak ta piosenka była w okresie 1960-1970 jego jedynym utworem, który wszedł do pierwszej dziesiątki listy brytyjskiej. Piosenkarz przyjechał w tym czasie do UK aby nagrać program do swej telewizyjnej serii i być może temu Delaware zawdzięczało swój sukces na Wyspach. Piosenkę napisał Irving Gordon, bardziej znany jako autor wspaniałego Unforgettable Nata "King" Cole'a. Como wykonał ją z orkiestrą orkiestrą Mitchella Ayresa i z the Ray Charkes Singers.
W tym miesiącu Elvis Presley kończy służbę wojskową w Niemczech Zach. i wraca do USA. Po drodze, 2 III na lotnisku Prestwick w Szkocji, przesiada się na samolot lecący za Ocean. Wówczas to pierwszy i ostatni raz postawił stopę na ziemi brytyjskiej!! 20 i 21 III nagra w studiu w Nashville SP Stuck on You / Fame & Fortune, a zaraz potem weźmie udział jako gość specjalny w "The Frank Sinatra Timex Show".
Uwaga: jest to ostatnia oficjalna lista przebojów UK publikowana przez "New Musical Express", następna będzie już ogłaszana przez "Record Retailer".


  


 Data notowania: 1960-04-28  (Record Retailer) 
Numer 1: Anthony Newley - ''Do You Mind''(Decca) F 11220

 

   "Rec. Ret." chart: 24 III-30 VI '60 (15 tyg.), no. 1 28 IV '60 (1 tydz.); 'Billb.' chart: 91. m.;
no. 206. wśród wykonawców na liście brytyjskiej

   [Lionel Bart] Do You Mind to podwójnie drugi no. 1: po pierwsze dla wykonawcy Anthony'ego Newley'a po sukcesie piosenki Why, a po drugie dla kompozytora Lionela Barta po jego poprzedniej kompozycji Living Doll, którą w ubiegłym roku na szczyt listy wprowadził Cliff Richard. Ta przyjemna, swingująca piosenka, świetnie nadająca się do strzelania z palców do rytmu, w USA weszła w dolne regiony pierwszej setki listy pop zarówno w wersji oryginalnej, jak i w wykonaniu Andy'ego Williamsa. W tym czasie będący u szczytu popularności Newley zaczął na poważnie szukać sukcesu jako autor i aktor w musicalach broadway'owskich.

   Na 39. miejscu odnotowano Lonely Man Theme w wykonaniu orkiestry Cliffa Adamsa. To muzyka z telewizyjnej reklamy papierosów Strand, po raz pierwszy pop-music stanęła tak wyraźnie na usługach handlu, można więc już było bez ogródek mówić o "przemyśle rozrywkowym".
Rozstrzygnięto "Eurovision Song Contest", który odbył się w Londynie: gospodarze, jak już wiadomo, wypadli blado, jak najbardziej zasłużenie wygrała Francuzka Jacqueline Boyer z przepiękną piosenką Tom Pillibi. Był to pierwszy zwycięski w tym konkursie utwór, który wszedł na listę brytyjską, co prawda był na niej tylko przez dwa tygodnie (w tym i następnym zestawieniu) na 33. miejscu. Sama Boyer była też pierwszym zwycięzcą, który odnosiła duże sukcesy po konkursie, czy to podczas występów, czy nagraniami płytowymi.