Brytyjska lista przebojówIndeks wykonawcówBibliografiaO autorzeCredits   
    
 
Brytyjska Lista Przebojów Więcej o poczatkach list przebojow

Poszukiwany wykonawca: Adam & the Ants


 Data notowania: 1981-01-24  (Music Week) 
Numer 1: John Lennon - ''Imagine''(Apple) R 6009

 

   UWAGA - notka do 5. utworu '81: [Antmusic - Adam & the Ants (CBS 9352), 'M. W.' chart: 6 XII '80-4 IV '81 (18 tyg.), no.1 -, najw. poz. 2.; no. 250 wśród wykonawców na liście brytyjskiej].

   UWAGA - komentarz do 5. utworu '81: [Adam Ant, Marco Pirroni] Adam Ant (właśc. Stuart Leslie Goddard) założył swój pierwszy zespół w kwietniu 1977; wówczas był pod zdecydowanym wpływem Sex Pistolsów. Słaba sprzedaż płyt zmusiła go do poproszenia o pomoc samego Malcolma McLarena. To on wykreował nowy śmiały wizerunek zespołu, łączący elementy indiańskie z pirackimi. Niestety! Cała grupa była pod tak dużym wpływem twórcy i menadżera Pistolsów, że opuściła Adama Anta, zakładając zespół Bow Wow Wow. I tu miała skończyć się kariera piosenkarza, choć tak naprawdę dopiero się zaczynała. Nowa formacja odrzuciła punk i akcesoria sadomasochistyczne i w barwnych kostiumach i indiańskich barwach wojennych zaczęła prezentować coś, co można by określić jako perkusyjny new romantic, niezwykle rytmiczny i zaraźliwie chwytliwy. Antmusic posłużył Antowi do ośmieszenia kolegów z poprzedniego wcielenia jego grupy i do udowodnienia, że prezentowane przez niego nowe brzmienie jest właśnie najbardziej na czasie i najciekawsze dla młodzieży.

   W Top 20 są już cztery utwory Johna Lennona: oprócz trzech dotychczasowych jeszcze Woman, który w tym tygodniu wszedł od razu na 3. miejsce. Dodam, że to będzie najbliższy kolejny no. 1.


  


 Data notowania: 1981-05-09  (Music Week) 
Numer 1: Adam & the Ants - ''Stand & Deliver''(CBS) A 1065

 

   'M. W.' chart: 9 V-15 VIII '81 (15 tyg.), no. 1 9 V-6 VI '81 (5 tyg.);
no. 205. wśród wykonawców na liście brytyjskiej

   [Adam Ant, Marco Pirroni] Zespół Adam & the Ants powstał w 1977 jako grupa punkowa. Mała popularność sprowokowała go do zmiany repertuaru i wizerunku scenicznego, do zainteresowania się muzyką nowofalową i występowania w strojach łączących elementy indiańskie z pirackimi. Zresztą wymyślne stroje i dziwaczne makijaże były nieodłącznym atrybutem podczas występów lub wideoklipów. W piosence Stand & Deliver, która stała się ogromnym sukcesem, Adam Ant wcielił się w rolę rzezimieszka. Zapoczątkowała ona erę tzw. nowego popu, którego głównym elementem były przebieranki i melodyjne piosenki bez żadnego przesłania. Jest to jedenasty utwór w historii listy brytyjskiej, który wszedł od razu na 1. miejsce jej notowań. Adam i jego Mrówki zadebiutowali na niej dziewięć miesięcy temu, a był to już ich siódmy utwór na tej liście. Adam Ant odbył wówczas tournée po USA, odnosząc duży sukces. Nie przekładało się to jednak na sprzedaż jego płyt za Oceanem, która była niespodziewanie mizerna.


  


 Data notowania: 1981-05-16  (Music Week) 
Numer 1: Adam & the Ants - ''Stand & Deliver''(CBS) A 1065

   W tym tygodniu na liście znajdują się tylko trzy utwory, które już prowadziły, bądź będą na niej prowadzić w przyszłości: poza Stand & Deliver - na 6. Making Your Mind up, na 28. This Ole House (Shakin' Stevens) i na 39. Being with You (Smokey Robinson).


  


 Data notowania: 1981-05-23  (Music Week) 
Numer 1: Adam & the Ants - ''Stand & Deliver''(CBS) A 1065

   Na listę wchodzi drugi SP George'a Harrisona, wydany przez jego własna wytwórnię - Dark Horse; piosenkę All Those Years Ago były 'Beatles' poświęcił niedawno zmarłemu przyjacielowi, Johnowi Lennonowi. Poprzedni SP, wydany przez Dark Horse wczesną wiosną 1979 - Blow away, przeszedł zupełnie niepostrzeżenie.


  


 Data notowania: 1981-05-30  (Music Week) 
Numer 1: Adam & the Ants - ''Stand & Deliver''(CBS) A 1065

   Od dłuższego czasu w górnych rejonach listy panuje wyjątkowa stagnacja: już trzeci tydzień (od 16 V) ta sama pierwsza trójka (Stand & Deliver, You Drive Me Crazy - Shakin' Stevens i Stars on 45 - Starsound), a w tym tygodniu dokładnie identyczna pierwsza szóstka, co w ubiegłym (tuż za pierwszą trójką kolejno: Chequered Love - Kim Wilde, Ossie's Dream (Spurs Are on Their Way to Wembley) - Tottenhap Hotspur FA Cup Final Squad i Swords of a Thousand Men - Tenpole Tudor. Dodam, że za tydzień dwie pierwsze pozycje utrzymają Stand & Deliver i You Drive Me Crazy.
W maju ukazuje się płyta Word of Love amerykańskiej piosenkarki Toni Basil, pierwsza wydana równocześnie na kasecie wideo. Z tej płyty pochodzi znany SP - Mickey, który na początku marca przyszłego roku dojdzie do 2. miejsca listy brytyjskiej.


  


 Data notowania: 1981-06-06  (Music Week) 
Numer 1: Adam & the Ants - ''Stand & Deliver''(CBS) A 1065

   Od razu na 4. miejscu debiutuje bardzo popularny utwór tria the Jam - Funeral Pyre. Debiutuje tak wysoko, ale... nie posunie się już ani o jedno miejsce do góry! Popularność tej punkowej grupy była wówczas tak ogromna, że fani natychmiast wykupili większość nakładu tego SP, a popyt na działalność Adama & the Ants, Smokey'a Robinsona i Michaela Jacksona była z kolei tak duża, że piosenka Funeral Pyre nie przebiła się na sam szczyt.


  


 Data notowania: 1981-09-19  (Music Week) 
Numer 1: Adam & the Ants - ''Prince Charming''(CBS) A 1408

 

   'M. W.' chart: 12 IX-28 XI '81 (12 tyg.), no. 1 19 IX-10 X '81 (4 tyg.);
no. 205. wśród wykonawców na liście brytyjskiej



   [Adam Ant, Marco Pirroni] Kolejny SP grupy Adam & the Ants i kolejny no. 1 w UK. Prince Charming, świetny, chwytliwy utwór, o interesującej aranżacji i budowie harmonicznej, docierał do słuchaczy przede wszystkim dzięki doskonałemu, ekstrawaganckiemu wideoklipowi przygotowanemu przez Mike'a Mansfielda. Tu również zachwyt budziły kostiumy i scenografia, jak i kolejny wizerunek Adama Anta: tym razem wcielił się on w postać mima. Podobnie, jak większości poprzednich przebojów zespołu, współautorem Prince Charming jest gitarzysta Marco Pirroni, poprzednio członek zespołu Siouxsie & the Banshees.


  


 Data notowania: 1981-09-26  (Music Week) 
Numer 1: Adam & the Ants - ''Prince Charming''(CBS) A 1408

   Nie ma już na liście utworu Chant No. 1 (I Don't Need This Pressure on) w wykonaniu Spandau Ballet. Już jednak ma on zastępstwo: do pierwszej czterdziestki wchodzi Mule (Chant No. 2), grany i śpiewany przez angielską męską grupę Beggar & Co.
25 IX w JFK Studium w Filadelfii rozpoczęła się gigantyczna trasa koncertowa Rolling Stonesów, trwająca do 19 XII, licząca 50 występów dla przeszło 2 mln osób, która przyniosła zespołowi ponad 36 mln $. Na niektórych koncertach Stonesi mieli większą publiczność, niż na dwóch pierwszych trasach po USA razem.


  


 Data notowania: 1981-10-03  (Music Week) 
Numer 1: Adam & the Ants - ''Prince Charming''(CBS) A 1408

   Zabawne. Pięć kolejnych utworów, od miejsca 7. do 11. to utwory dwuwyrazowe: 7. Birdie Song (Birdie Dance) - the Tweets (nie licząc podtytułu), 8. Tainted Love - Soft Cell, 9. Endless Love - Diana Ross & Lionel Richie, 10. Shut up - Madness i 11. Slow Hand - Pointer Sisters. A całą tę sekwencje zapowiada pierwsza trójka: Prince Charming, Invisible Sun - the Police i Hands up (Give Me Your Heart) - Ottawan.


  


 Data notowania: 1981-10-10  (Music Week) 
Numer 1: Adam & the Ants - ''Prince Charming''(CBS) A 1408

   W tym i w przyszłym tygodniu 2. miejsce okupuje kwartet the Tweets w piosence Birdie Song (Birdie Dance). Jako pierwsi nagrali ją Cash & Carry with Bobby Setter & Co jako Tchip-Tchip. Jej kompozytorem był w latach 50. szwajcarski muzyk z Davos - Werner Thomas; napisana była na akordeon, na którym zresztą Thomas grał. Był on właścicielem stada kaczek i gęsi, stąd pierwotnie utwór nosił tytuł Der Ententanz (The Duck Dance). Potem tytuły - w zależności od wykonawcy - zmieniały się: Tchip-Tchip, The Bird's Dance, Dance de Canards, Song of the Chicken i in. W 1963 71-letni kompozytor grywał swój przebój na dancingach w jednej z restauracji. Dopiero pod koniec lat 70. utrwalił się na stałe jeden z dwóch tytułów piosenki: Vogeltanz, czyli The Birdie Dance. Do dziś mamy ok. 140 wersji The Birdie Song i ok. 40 mln płyt tego utworu. Popularny jest zwłaszcza w klubach i restauracjach w Niemczech, ale też w Australii jako The Birdie Dance, w St. Louis (The Ducky Dance) i w całych USA (The Chicken Dance). W wersji the Tweets jest to ptasi wokal z ostro grającą grupą instrumentalną. Utwór znajdował się na liście brytyjskiej przez 23 tygodnie; powrócił na nią jeszcze w grudniu 1982 na okres kolejnych pięciu tygodni. Brytyjscy internauci portalu dotmusic, wybierając najgorsze - ich zdaniem - piosenki ostatniego dwudziestolecia, obok utworów Chrisa De Burgha, Billy'ego Ray'a Cyrusa i zespołu Aqua, za zdecydowanie najgorszy uznali właśnie tę wersję Birdie Song (Birdie Dance)!